Férjem, most ismét üzleti úton. Ezúttal is Észak-Kínába utazott.
Az utazás sose zavartalan. Munka után rohanás a reptérre, majd épp hogy bechekkolsz írják, hogy beszállás van. Aztán kiderül a járat késve indul. És még később és még később. A legszebb a dologban, hogy amikor ott állsz és várod, hogy valójában beszállás legyen nem igazán tájékoztatnak arról, hogy újabb 1 és újabb 1 órát késik a repülő indulása.
Tibi elég jól tűri a késve indulást, jobban mint kínai barátaink. A kínaiak már türelmetlenkednek, egyfolytában mennek a pulthoz, hogy akkor mikor indul. A türelmetlenkedéskor pedig iszonyatosan neveletlenek. Tibi utóbbi részét elég szigorúan kezeli és nevelő célzattal a körülötte lévőkre rászól, vagy felhíva a figyelmét a helytelen viselkedésre.
Tehát Tibi is várta a sorát, majd azt látta, hogy a kínaiak csapatos sztrájkba kezdenek. A légitársaság próbál ugye ilyenkor nyugtatni, de a legnagyobb "nyugtatás" akkor következett amikor beszálláskor Tibi szerint megjelent két biztonsági őrnek kinéző férfi és az utolsó soroktól a repülőgép eleje felé sétálva mindenki kezébe 100 yuant (kb. 4000 Ft) adott. Ezt vajon, hogy könyvelheti le a légitársaság.
Visszafelé ugyanez volt. Időben a reptéren, álldogálás majd közlik, hogy késve indul a repülő... Mi az oka mindennek?! A hivatalos tájékoztatás szerint a reptér / légtér túlterhelt. Mondjuk az is biztos, hogy nem egy China Southern légitársaságot engednek felszállni hamarabb, hanem egy nemzetközi járatot. Itt 3 óra késéssel indult a repülő, a légitársaság hirtelen üdítőkkel és kínai ételekkel próbálta kompenzálni a késést.
Lassan tényleg megérné biztosítást kötni a késésekre. Európai Uniós rendelet van arra vonatkozóan, ha a repülő késik. 2 órát meghaladó késés esetén frissítő és étel biztosítása a kötelező. Pénzbeli kártérítés a 3 órát meghaladó késés esetén indokolt, melynek összege 250-600 euró összegre is ugorhat. Ázsiában egyéni policy-k alapján van az összegek meghatározása. Kínai légitársaságok nagy része amúgy ezen információkat sok esetben nem tünteti fel oldalára. Átlagban 3-600 CNY-t adnak minden 4 órás késésnél. Légitársaságok erősen hallgatnak a balesetbiztosítások megkötéséről, amelyek tartalmazzák a késések esetén fizetendő kártérítéseket. (Ezek már az "kisebb" késéseknél is fizetnek.)
A "Flightstat"-s tavaly évi adatai alapján a repülők kicsivel több mint fele indul időben Kínában. A kínai repterek a legrosszabbak, ha pontosságról van szó. A lista alapján 52%-ban indulnak pontosan el a Sanghajból induló járatok. A legkevésbé pontosan induló járatok reptere nem messze tőlünk Hangzhouban van, itt a járatok 41%-a indul csak időben. Hogy érezzétek, a legsűrűbb reptéren Tokióban a járatok 92%-a időben indul.
Megfigyelve a helyi járatokat (elmúlt 30 napban) a legtöbb járatkésés az alábbi légitársaságoknál volt megfigyelhető: (hivatkozás: http://www.flightstats.com/go/Media/stats.do?region=asia&queryDate=today)
Airlines |
Canceled | Delayed | Airline |
---|---|---|
1 299 | 16 420 | (CA) Air China |
1 263 | 25 709 | (MU) China Eastern Airlines |
1 192 | 25 594 | (CZ) China Southern Airlines |
556 | 10 433 | (HU) Hainan Airlines |
361 | 2 303 | (VA) Virgin Australia |
348 | 3 577 | (GS) Tianjin Airlines |
329 | 9 453 | (ZH) Shenzhen Airlines |
291 | 5 068 | (FM) Shanghai Airlines |
231 | 3 775 | (MH) Malaysia Airlines |
228 | 44 | (TRJ) TruJet |
És mindez mely repterek indulásával/érkezésével összefüggésben:
Arrival Airports |
Canceled | Delayed | Arrival Airport |
---|---|---|
961 | 12 021 | (PEK) Beijing Capital International Airport |
584 | 7 795 | (CAN) Guangzhou Baiyun International Airport |
521 | 5 754 | (SHA) Shanghai Hongqiao International Airport |
474 | 6 672 | (SZX) Shenzhen Bao'an International Airport |
427 | 8 647 | (PVG) Shanghai Pudong International Airport |
382 | 5 641 | (HKG) Hong Kong International Airport |
322 | 2 884 | (SYD) Sydney (Kingsford Smith) Airport |
219 | 1 869 | (MEL) Tullamarine Airport |
213 | 1 965 | (TSN) Tianjin Binhai International Airport |
207 | 6 177 | (CTU) Chengdu Shuangliu International Airport |
Departure Airports |
Canceled | Delayed | Departure Airport |
---|---|---|
905 | 11 792 | (PEK) Beijing Capital International Airport |
560 | 8 229 | (CAN) Guangzhou Baiyun International Airport |
459 | 11 095 | (PVG) Shanghai Pudong International Airport |
459 | 6 431 | (SZX) Shenzhen Bao'an International Airport |
449 | 6 065 | (SHA) Shanghai Hongqiao International Airport |
377 | 5 396 | (HKG) Hong Kong International Airport |
300 | 2 536 | (SYD) Sydney (Kingsford Smith) Airport |
228 | 1 957 | (TSN) Tianjin Binhai International Airport |
226 | 5 486 | (HGH) Hangzhou Xiaoshan International Airport |
213 | 1 652 | (MEL) Tullamarine Airport |
Canceled:
Delayed:
11 815
247 002
|
Összehasonlításként Európával:
Canceled:
Delayed:
8 098
169 273
|
Júliusi legfrissebb adat szerint Sanghaj Pudong reptere esetében a járatok csupán 42 %-a indult időben. Ebbe viszont beletartoznak mind a helyi mind pedig a nemzetközi járatok egyaránt, de hasonló az adat Sanghaj Hongqiao reptér esetében is. Összehasonlítva a fővárossal ahol, a járatok 54%-a indult időben. No de ha európai nagyvárosokkal hasonlítjuk össze, közel azonos a probléma a londoni reptéren egyaránt. (Itt a járatok 47%-a indul időben.) Japán Tokió városból induló járatok csaknem 92%-a indul időben. Európában hasonló precizitással induló járatok nem léteznek a statisztikák szerint.
Én/ mi személy szerint csak mérgelődéssel éljük meg a repülőtéri késéseket. Nemzetközi járatoknál is sokszor van késés, de úgy gondolom nem olyan mértékű, mint a helyi járatoknál. A probléma csak akkor van, ha az ember időhöz van kötve, találkozóra / tárgyalásra utazik vagy csatlakozó repülőt kellene elérnie. A legegyszerűbb kiküszöbölése a problémának ha van lehetőséged vonattal utazni. Kína vonatközlekedése a gyors fejlett vonatokkal pontos és megbízható.
Indulásnál:
Hol a probléma?! Amerikai szakértők úgy vélik, hogy a legfőbb baj, hogy a kínai légterek feletti "hatalom" a katonaság kezében van, nagyon kevés tért/ lehetőséget biztosítva a személyi szállításra, még kevesebbet a helyi (Kínában belüli) közlekedésre.
Másik oldala a dolognak, hogy Kína légiközlekedési ágazata is rohamosa fejlődik, több és több repülőgépet vásárolnak. Üzembe helyezése viszont több és több problémát vet fel az amúgy is túlterhelt reptereken. Új reptereket is nyitnak. Így történt a közelmúltban is Pekingben, de több nagyobb város is új reptér megépítését tervezi (Chengdu, Qingdao, Xiamen, Dalien). Sanghaj Pudong reptéren terminál bővítését kezdik meg decemberben. Elkövetkező öt évben 66 új reptér megépítését tervezi Kína.
A késések 40%-ban a légitársaság működési zavara miatt vannak, 25%-ban a légi forgalmi irányítás miatt, 21%-ban az időjárás, 3-4 %-ban biztonsági okok miatt és a maradék megmagyarázhatatlan okok miatt történik.
Hétfőtől újabb szigorítások várhatóak Pudong és Hongqiao Sanghaji repterein. Ez köszönhető a Hangzhouban megrendezésre kerülő G20 találkozó, valamint terrorveszélyek elhárítása miatt. Ez annyit fog jelenteni, hogy a biztonsági ellenőrzések már a reptér bejáratánál elkezdődnek. Úgy gondolom ezen intézkedések szükségesek egy éves szinten 60 és 39 millió utast fogadó reptéren.
(Forrás: Shanghai Daily)